blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG chulanbetra
ČLÁNKY
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Recenzie na RPG a adventúry.
Chulanbetra



Avernum
pridal Chulanbetra 12.8. 2013 o 0:05



Človek si zo svojho života pamätá len málo. Väčšinou ide o významné udalosti: svadba, narodenie

detí, ... My gejmeri si spomíname ešte na prvý počítač, prvú hru a prvú prebdenú noc za monitorom. No a tí RPG pozitívni aj na svoju prvú "rolovku". Na tú svoju si spomínam veľmi dobre. Bolo to asi pred 20 rokmi, ked mi v prváku na strednej doniesol spolužiak na disketách hru Dungeon Master 2. Dovtedy som hrával len adventúry, ale RPG hry som sledoval a chcel som si nejakú vyskúšať. Bohužial zohnať ich nebolo jednoduché (nebol internet, steam, distribúcia do našej pirátskej republiky len začínala), navyše všetci hrali športové a akčné hry (magori). DM2 ma chytil a hoci som hral potom lepšie, krajšie a rozsiahlejšie, tak on bol prvý (podobne ako so ženami). Mal som šťastie, že hned ďalšie erpégéčko bolo Wizardy 7, ktoré bolo obrovské a nedohral som ho. No a tretia hra bola Ultima 7, ktorú som tiež nedohral (ja som bol strašná lama ked si to spätne uvedomujem), ale ma neskutočne nadchla svojim svetom, históriou, bol to živý uveriteľný virtuálny svet kde sa dalo robit skoro všetko. Taky Skyrim je len chudobný príbuzný. A prečo tu o tom tliacham takto? Pretože pred pár rokmi bola dokončená séria hier Avernum, ktorá sa môže s prehľadom nazývať "pokračovateľ Ultimy" a poriadne zamiešala rebríčkom top RPG hier.

 

Skupina sa pomaly blížila k portálu. Všade bolo ticho, počuli len svoje

kroky a hukot brnenia stráží. Ich nenávisť voči Impériu bola obrovská.

Mali chuť zaútočiť aj za cenu vlastných životov, ale potom si uvedomili,

že by to bolo zbytočné. Stráže sú tiež len otroci v tomto svete, oni musia

zabiť jeho - imperátora Hawthorna. Až potom budú všetci slobodní.  Pri

portáli stáli dvaja chlapi, okamžite pribehli k skupine a pomohli strážam

vyzliecť odsúdencov a zobrať im osobné veci. Potom ich nahnali k magickej

diere, ktorá neodrážala žiadne svetlo, iba ju obklopovala modrá hmla.

Keď prešli portálom, čas akoby sa zastavil a minúty trvali večnosť. Pohltila

ich úplná tma.

 

Avernum je séria RPG hier od firmy Spiderweb Software. Túto firmu založil Jeff Vogel, ktorý je

autorom celej ságy. Po pravde, neviem koľko ľudí hry vyvýjalo. Ale už len fakt, že celkom sám vytvoril celý svet, navrhol a vylepšoval RPG systém a vymyslel šesť príbehov, je zarážajúci. Je to neskutočné, čo ten človek vyrobil, cena celej série je na GoG.com 12 dolárov čím stavia Skyrim do úlohy štatistu. Fakt by ma zaujímalo, ako by sa asi tvárili manžéri Bethesdy, keby sa ich opýtali, prečo vrazili milóny do vývoja sveta v Skyrime, keď to zvládol jeden človek 6x a podstatne lacnejšie (to je ten kapitalizmus). Hrám momentálne prvý diel, som po mesiaci casual hrania niekde v tretej štvrtine hry a stále sa pri hre skvele bavím. A to ma čaká ešte päť dielov. Každý diel je lepšie spracovaný po technickej stránke (treba si uvedomiť, že séria vzniká od roku 2000), má nový príbeh a mení sa aj RPG systém postáv. Celková herná dĺžka jednej časti je približne 100 hodín, čím dostávame naozaj závratné čislo pre celú sériu.

 

Pohltení čiernou tmou čakali v prázdnote, kým sa skončia

ich biedne životy. Náhle uvideli záblesk svetla, ktorý ich úplne

oslepil. Po chvíli zistili, že ležia na zemi, nad hlavou videli strop

obrovskej jaskyne a pár metrov od nich portál. Dvaja muži s

kamennými mečmi im pomáhali vstať. Vedeli, kde sa nachádzajú.

O tomto svete kolovali "tam hore" rôzne príbehy a teraz sú jeho

súčasťou. Ich novým domovom na dlhý čas sa stal podzemný

svet Avernum.

 

Na to, aby bola RPG hra úspešná, potrebuje mať pútavý (keď už nie originálny) príbeh. V Avernum sa dej točí okolo rovnomenného podzemného sveta, kam impérium posiela odsúdencov za rôzne skutky, ktorými sa voči impériu previnili. Aj naša skupina dobrodruhov má to štastie a musí nedobrovoľne putovať jaskynným systémom a hľadat cestu von. Neviem, či autor zažil komunizmus, alebo si o tom niečo prečítal, ale impérium je úplne ukážkový príklad komunistickej mašinérie. To, za čo sú rôzni ľudia poslaní do väzenia, mi pripomína dokumenty o živote pred rokom 89: povedať nadriadenému svoj názor, zverejniť články kompromitujúce impérium, hranie divadelnej hry kde sa hovorí pravda o praktikách impéria, nepravdivé obvinenia v dosledku boja o pracovne miesta... Ako hráč prechádza mestami a rozpráva sa s ľudmi o ich osudoch, tak postupne znenávidí celé impérium a je tak správne nasraný a pripravený si to osobne vysvetliť s imperátorom v záverečnom boji. Príbeh má logiku, je aj celkom originálny a rovnako skvele sú premyslené aj postranné questy a udalosti. Niekto si tu evidentne dal námahu, aby všetko sedelo, aby všetko pôsobilo unikátne. Postavy sa vôbec neopakujú, nespomínam si, že by som čital ten istý rozhovor (na rozdiel od Skyrimu a jeho slávneho "arrow in the knee" meme).

 

Opatrne kráčali k malej jaskyni. Nevedeli si predstaviť, že by tu dole

dokázal žiť skutočný drak. A už vôbec nie hovoriaci drak, ktorý je starší než

celé Avernum. Zbrane mali pripravené, ale bola to len taká útecha,

aby vôbec dokázali kráčať ďalej. Veď ten drak údajne zabil

všetkých členov Prvej expedície, tak ako by si nemohol poradiť s

nimi. Museli však prekonať strach a vojsť dnu. Len drak im bude

môcť povedať, kam sa stratili artefakty z Prvej expedície a čo

sa s ňou vôbec stalo. Vošli do trónneho sálu a tam zbadali

obrovského draka. Zdvihol sa zo zeme, až sa zatriasla celá

jaskyňa a potom hrubým dunivým hlasom prehovoril:

"Ja som Motrax! Vitajte v mojej jaskyni!"

 

Avernum má tzv. skill based systém. To znamená, že postavy získavajú experience zabijaním alebo

plnením úloh. Keď nazbieraju dostatok experience, tak získajú level a s ním niekoľko skill points. Tieto si môžu rozdeliť medzi skilly, ktorých je asi 20. Hra je však riešená dosť netradične. Medzi skilly patria napríklad aj atribúty ako strength, dexterity,.. Čiže pre jednoduchosť, kam sa dajú rozdeliť skill pointy, tak to je skill. Každý skill stojí nejaky počet skill pointov, aby sme ho zvýšili o jednu úroveň. táto cena sa zvyšuje s tým ako sa dvíha úroveň skillu. Takže napríklad na začiatku nás stojí Cave Lore + skill point, ale keď máme Cave Lore na lvl 4, tak už stojí dva skill pointy. Niektoré skilly nie sú k dispozícii na začiatku, ale hráč musí nájsť trénera, ktorý ho tieto skilly naučí. Napr. bartering sa naučí na začiatku v meste, ale nedáva tam skill pointy, iba si tie úrovne kúpi. Inokedy skill iba získa s nejakou úrovňou a nemôže ho trénovať a ďalšie úrovne nájde povedzme v knihách v starých kobkách.

Možno to pôsobí zložito, ale nie je to tak. Podstatné je, aby si hráč balancoval skill napr. na zbraň

s atribútmi strength, endurance a pod. Postave je na nič vysoký skill na zbraň, keď má málo životov a naopak, keď netriafa, tak nič nezabije. Niektoré skilly su spoločné, to znamená, že si ich môžeme trénovať na všetkých postavách, ale keď si hra robí skill check, tak použije súčet hodnôt na postavách. Ďalej sa dajú postavám vybrať traity, ktoré sú buď pozitívne alebo negatívne. Pozitívne dajú nejakú vlastnosť napr. mág môže nosiť ťažšie brnenia, ale získava o 20% experience menej. Naproti tomu negatívne sú napríklad takéto: postava dostáva 1,5x väčší damage ale získava o 50% experience viac. Hráč si môže vybrať dva traity, jeden alebo žiadny.

Mágia je rozdelená na mage spells a priest spells. Kúzla sú podobné ako vo väčšine iných RPG

hrách. Každé kúzlo má tri stupne sily, prvé dva sa dajú naučiť u mágov a priestov vo svete. Tretí stupeň sa dá naučiť len na špeciálnych miestach, ktoré bývajú niekedy veľmi dobre ukryté (napr. jazierko s odrazom naučí Far Sight lvl 3). Samozrejme existujú aj zvitky a wandky, ktoré umožnujú kúzliť bez ohľadu na to, či kúzlo vieme alebo nie, akurát sú obmedzené počtom nabití.

 

Plavíme sa už tretí deň a ten prekliaty ostrov nikde.

V krčme v Cotre nám predsa povedali,že jeden deň

na juhozápad. Dúfam, že nestretneme žiadnych Slithov

inak je s nami koniec. Ešte, že máme túto skvelú loď.

Človek by nečakal, že v jaskyniach existuje taká

 veľká vodná plocha. Ani si neviem predstaviť, že

by sme mali ísť po svojich do Great Cave cez celý

jaskynný systém.

 

Boje prebiehajú na ťahy a existujú dva spôsoby ako bojovať. Prvý je, keď sa pohybujeme ako celá

parta, vtedy jedna akcia = jeden ťah. Toto je vhodné na boje, kde máme prevahu a chceme rýchlo postupovať. Druhý spôsob je ťahy, kde sa striedajú postavy a nepriatelia v akciách podľa iniciatívy a každý má nejaký počet action points. Tento typ sa zapne aj vtedy ak nastane boj pri cestovaní po svete. Čo sa týka samotného boja, je prepracovaný, máme k dispozícii plošné kúzla, strelné zbrane, rôzne protekčné kúzla, kontrolné kúzla, summony. Hlavne záverečné súboje na konci dungeonov sú extra tuhé a treba použiť elixíry, protekcie a premýšlať ako postupovať a koho zabiť najskôr. Bossovia majú vždy veľa životov a špecialne útoky.

Spolu s súvisia aj predmety. V hre je množstvo zbraní (dýky, meče, obojručné zbrane, kopije,

halberdy, strelné zbrane), brnenia (kožené aj kovové). Postava môže nosiť prsteň, náhrdelník, obrúčku, môže používať rôzne predmety ako lockpicks, kryštály (teleportačné, ochranné čo zakúzlia protekcie, skillové čo naučia nový skill), samozrejme magické predmety, ktoré majú nejaké špeciálne vlastnosti. Dajú sa zbierať rastliny a výrábať elixíry. Questové a dôležité predmety sa neukladajú do inventára, ale do zoznamu špecialnych predmetov, takže sa nestane, že niečo vyhodíme a nevieme kde.

Špeciálne udalosti sa hráčovi zobrazia ako dialógový box s textom, rovnako sa takto zobrazujú aj

cedule, ktoré nachádzame počas cesty. Všeobecne je celá hra zaplnená množstvom textu, čo mám rád lebo ja si rád čítam, ale niekto je proste zvyknutý na ľudský hlas a dokonca ten s podtatranským dialektom. Musím však pochváliť autora za texty, pretože sú skvele napísané. Každá udalosť je akoby vystrihnutá zo stolnej hry D&D a všetky opisy sú krásne, obsiahle a mám pocit, že čítam knihu. Toto robí hru zábavnou a nestáva sa z nej nudné prechádzanie a nosenie vecí, pretože vždy nájdeme nejaké miesto, budovu, človeka a dostaneme unikátny opis situácie. Práve tieto udalosti a textové opisy mi dávali staminu ísť ďalej v hnusných dungeonoch, plných tajných miestností, teleportov a príšer.

 

Predierame sa pavučinami a zatuchlý vzduch nám

neumožňuje poriadne dýchať. Strop je nízko, všade

je tma a v ďiaľke počuť neľudské škreky. Čert nám

bol dlžný túto prácu. Ale už sa nedá nič robiť.

Alchymistovi z Fort Draco sme sľubili, že mu

donesieme vzácne aranea fangs, tak musíme

pokračovať. Konečne veľká miestnosť. V strede

sa nachádza oltár vysádzaný drahými kameňmi.

Tie budú určite stáť na trhu v Dharmone celý

majetok. Natešene vylamujeme drahokamy. Za 

nami sa časť steny pohla.

 

Na koniec som si nechal technické spracovanie. Tu hra pochopiteľne neexceluje tak, ako dnešné

moderné hry, ale vôbec to nevadí. Kvalita grafiky je niekde na úrovni Ultimy, postupne sa zlepšuje každým dielom a v 6ke je už výborná. Slabé je ozvučenie, hrajú sa len kroky, kúzla a údery zbraňami, chýba ambient, ktorý tam teda mohli dať kvoli atmosfére. Hudba hrá len v menu (prvý diel). Ovládanie je trochu netradičné, ale dá sa na neho zvyknúť a potom je už pohodlnné. Hru ovládame myšou a na spodnej lište sú akcie ako talk, look, cast...Ale lepšie je používať myš len na pohyb a akcie vyvolávať skratkami napr. "t" ako talk. Ked akciu stlačime, tak sa písmenami abecedne označia interaktívne veci, ľudia,...a stlačením príslušnej klávesy sa akcia vykoná. Toto sa dá použiť aj v bojoch.

Na záver by som chcel len všetkym odporučiť túto skvelú RPG sériu. Prekusnite technické

nedostatky a zahrajte si aspoň hrateľné demo. Chcel by som autorovi poďakovať, za skvelý herný zážitok, akoby som dostal teleport 20 rokov dozadu ked sa takéto hry vyrábali pravidelne. Je vidieť, že niekedy je proste lepšie najprv vymyslieť herný svet, históriu, mestá, udalosti a postavy a až potom RPG systém, boje a zasadenie hráča do toho všetkého. Pôsobí to potom prirodzenejšie a uveriteľnejšie, pretože v poslednej dobe sa z RPG hier stal simulátor poštára.

 

Hodnotenie: 10/10

 

p.s.: Na engine tejto série existuje ešte hra Avadon a séria Geneforge (5 dielov). Ide o podobné RPG hry, s inými RPG systémami a svetmi a sú taktiež výborné.

 

 




Prístupov 4907
Kvalita článku
(72,5%) hlasov 4

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Cognition: An Erica Reed thriller
[ 10.8.2015] (príspevkov 0)
Avernum
[ 12.8.2013] (príspevkov 5)